چگونگی شستشو، نگهداری و بوزدايی ظروف

- براي نگهداري قهوه از بسته بندي هاي کاغذي يا پلاستيکي استفاده نکنيد حتما از ظروف فلزي يا شيشه اي براي نگهداري آن استفاده کنيد.
- براى برطرف كردن بوى ماهى از ظروف، آب گرم و آرد خردل را به آنها بماليد.
- براي تميز كردن ماهي تابه هاي ته گرفته خميري از جوش شيرين تهيه و روي ته گرفتگي ماهي تابه قرار دهيد تا 7 ساعت بماند.
- براى از بين بردن بوى نامطبوع از ظروف پلاستيك مى توانيد روزنامه مرطوب را درون ظرف به مدت چند ساعت قرار دهيد و در آن را ببنديد، بوى نامطبوع از بين مى رود.
- از سودا ميتوان براي جلا دادن و صيقلي كردن برخي فلزات مانند ظروف سيلور(نقره) و يا استيل زنگ نزن نيز استفاده كرد. كافيست با يك پارچه نرم و مرطوب توسط جوش شيرين ظروف را پرداخت كنيد.
- جهت از بين بردن لكه‌هاي خيلي كوچك از روي ظروف مسي، مي‌توانيد پوست ليموترش را به نمك آغشته كرده و روي آن بماليد. چند قطره آمونياك روي يك قاشق مايع ظرفشويي نيز براي لكه‌زدايي يك ظرف مسي مناسب است.
- براي تهيه‌ي نان مي‌توانيد از ظروف سفالي و يا کماج استفاده کنيد حسن اين ظروف به اين است که نان بهتر پخته مي‌شود زيرا ظروف سفالي گرما را در خود بيش‌تر نگه مي‌دارد.

- سعي کنيد حداقل هفته اي يکبار اسفنج، اسکاچ و پارچه هاي مخصوص خشک کردن ظروف را با ماشين لباسشويي شست وشو کنيد. ذرات غذايي در اطراف حلقه ي سينک به همراه رطوبت، محيط مناسبي براي رشد باکتري ها مي باشد. لذا به طور روزانه سينک ظرفشويي را شست و شو و ضد عفوني کنيد. اين عمل را هم مي توان با 5 ميلي ليتر(1 قاشق چاي خوري) کلرين و 1 ليتر آب و يا با استفاده از راهنماي ضد عفوني کننده هاي تجاري انجام داد. ظروف چيني
- براي قطعه قطعه کردن مواد غذايي چنانچه از تخته ي برش استفاده مي کنيد سعي نماييد اگر جنس چوبي انتخاب مي کنيد، چوب آن صاف و سخت باشد و چنانچه از جنس پلاستيک استفاده مي کنيد فاقد ترک خوردگي و درز باشد. ازتخته ي برش هاي نرم و نفوذ پذير هرگز استفاده نکنيد. تخته ي برش رابه وسيله آب داغ و صابون شست وشو نماييد و در صورت نياز از برس مخصوص ساييدن استفاده کنيد. براي ضد عفوني کردن آن مي توان مانند ضدعفوني سينک وساير سطوح عمل کرد.
براي از بين بردن بوى نامطبوع از تخته گوشت خردكن پس از خردکردن گوشت يا سبزى و يا ماهى چون تخته بو را به خود جذب مى كند، بايد خميرى از جوش شيرين و آب درست كرد و روى آن پهن نمود سپس تخته را شست تا بوى نامطبوع از بين برود.
- وقتي براي پختن مواد غذايي از مايکروويو استفاده مي‌کنيد، از ظروف ايمن و مخصوص مايکروويو استفاده نماييد.
زنبيل