نکاتی در مورد قاشق های پلاستیکی

متاسفانه در حال حاضر خيلي از افراد براي خط نيفتادن کف قابلمه و ماهيتابه‌هاي تفلون و از بين نرفتن تفلون ظروف، از کفگير، ملاقه يا قاشق‌ هاي بزرگ چوبي براي هم زدن غذايي که داخل اين ظروف پخته مي‌شود،‌ استفاده مي‌کنند درحالي كه اين روزها استفاده از اين وسايل چوبي ديگر از طرف هيچ کدام از متخصصان حوزه بهداشت و سلامت توصيه نمي‌شود. چرا که چوب مي‌تواند به سادگي آلودگي‌هاي محيطي و تركيب‌هاي مختلف موجود در مواد غذايي را به خود جذب کند.
آلودگي‌ها، مواد و تركيب‌هايي هم که جذب چوب مي‌شوند، به راحتي و با شستشوي معمولي از بين نخواهند رفت. آلودگي‌هاي سطح کفگير و ملاقه‌هاي چوبي را فقط با لايه‌برداري از سطح آنها مي‌توان تا حدودي از بين برد که انجام مداوم اين کار در خانه ميسر نيست.
اگر آلودگي‌ها يا باقيمانده مواد غذايي به داخل چوب نفوذ كند، استفاده مکرر از اين وسيله چوبي مي‌تواند سلامت افراد را به خطر بيندازد. مساله خطرناک‌تر، به كار بردن کفگير، قاشق‌ و ملاقه‌هاي چوبي ترک خورده است.
زماني که اين وسايل ترک مي‌خورند، آلودگي را كاملا درون خود مي‌کشند و ديگر امکان تميز کردن آنها وجود ندارد.
به همين دليل علاوه بر اينکه توصيه مي‌شود دور استفاده از کفگير و ملاقه‌هاي چوبي را خط بکشيد،‌ به شدت تاکيد مي‌شود که تحت هيچ شرايطي از اين وسايل چوبي بعد از شکستن يا ترک خوردن، استفاده نکنيد.
بسياري از کفگيرها و قاشق‌هايي که براي ظروف تفلون استفاده مي‌کنيم پلاستيکي هستند. اين قاشق‌ ها براحتي لک مي‌گيرند اغلب اين ظروف روکش اکرليک دارند و توصيه مي‌شود بلافاصله بعد از استفاده آنها را بشوييد و با يک حوله نرم پاک کنيد.
اگر لکه روي آن باقي ماند جوش شيرين به کار ببريد اما هرگز از سيم ظرفشويي استفاه نکنيد. همچنين سفارش مي‌شود براي پاکيزه کردن و لکه گيري از آنها اسيد و استون و نظاير آن به کار نبريد. سرويس قاشق و چنگال

از سفيد کننده‌هاي غير شيميايي استفاده کنيد
امروزه استفاده از شوينده‌ها بسيار رايج است و خيلي از موادي که به کار مي‌رود آلرژي‌زا و در فضاهاي بسته مسموميت زا است. اگر شما هم از اين محصولات شيميايي که هم محيط زيست را آلوده مي‌کند و هم براي پوست و هوايي که تنفس مي‌کنيد مضر است. استفاده مي‌کنيد توجه داشته باشيد علاوه برضرر به رنگ و بافت پارچه و ظروف نيز لطمه مي‌زند.

فنجان و نعلبکي چيني:
فنجان و نعلبکي مخصوص چاي و قهوه بايد بعد از هر بار استفاده فورا با آب و مايع ظرفشويي شسته شود. هر دو سه روز يک بار نيز پاکيزه کردن آنها با جوش شيرين توصيه مي‌شود.
اگر اين ظروف لکه گرفت هرگز از سيم ظرفشويي استفاده نکنيد. استفاده از پودر ظرفشويي يا رختشويي براي اين کار معمول است اما اگر مي‌خواهيد کاملا طبيعي ظرف را تميز کنيد خاکستري که هر بار پس از کباب کردن گوشت در ته اجاق و منقل مي‌ماند را در يک ظرف در دار جمع‌آوري کنيد.
اين دقيقا شيوه‌اي است که مادربزرگ‌ها با آن آشنايي دارند. يک ابر را تر کرده در ظرف خاکستر فرو کنيد و به استيل، بلور يا چيني لک‌دار بماليد. با اين کار به سيم و سفيدکننده نيز احتياجي نخواهيد داشت. اگر حساسيت داريد و بوي مواد شوينده آزارتان مي‌دهد اين يکي از بهترين کارهايي است که مي‌توانيد بکنيد. براي از بين بردن چربي ظروف نيز از مايع ظرفشوي رقيق شده استفاده کنيد.

اجاق گاز
اگر لکه سر رفتن غذا را همان موقع پاک کنيد خيلي راحت‌تر است. اگر اين کار را بموقع انجام ندهيد بايد مدتي دستمال خيس روي لکه قرار دهيد که نرم شود و سپس پودر خشک ظرفشويي روي آن بريزيد و با پارچه مالش دهيد.
از به کار بردن کارد آشپزخانه و سيم ظرفشويي خشن براي حذف فوري آن خودداري کنيد. جوش شيرين و آبليمو در چند نوبت مي‌تواند به شما کمک کند. فراموش نکنيد شير گاز را ببنديد و جريان برق اجاق را قطع کنيد.
زنبيل