ظروف شیشه‌ای و پیرکس بهترین برای پخت غذا

شيوا فرجي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در صداي مشاور سلامت خبرگزاري فارس که آيا استفاده از ظروف مسي مس بدن را تأمين مي‌کند؟ و بهترين ظرف‌ها براي پخت کدام است؟ پاسخ داد: استفاده از ظروف مسي به هيچ وجه توصيه نمي‌شود چرا که نه تنها نياز بدن به مس را تأمين نمي‌کند بلکه از آنجايي که مس جزو مواد معدني است اضافه دريافت آن مي‌تواند سبب بروز مسموميت در بدن شود و افرادي که در منزل مدام از ظروف مسي استفاده مي‌کنند معمولاً با علايمي مانند تهوع، استفراغ و اسهال مواجه مي‌شوند.

وي افزود: حتي سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) نسبت به مصرف ظروف مسي هشدار داده است چرا که ظروف مسي را قلع‌اندود مي‌کنند و براي اينکه قلع طي واکنش شيميايي به مس متصل شود کمي سرب هم به آن اضافه مي‌کنند.

اين متخصص تغذيه به اين نکته اشاره کرد که وقتي ظروف حرارت مي‌بيند و در عين حال غذاهايي که پايه اسيدي دارند هنگامي که در ظرف ريخته مي‌شوند (مثل گوجه‌فرنگي و آبليمو) ممکن است قلع و سرب در غذا آزاد شود.

ظروف شيشه اي، پيرکس و لعابي بي ضررترين براي پخت

وي مناسب‌ترين ظروف براي پخت غذا را شيشه و پيرکس عنوان کرد و افزود: ظروف لعابي هم به شرط آنکه لعاب آن آسيب نديده باشد جزو ظروف مناسب براي پخت و پز محسوب مي‌شود.

به گفته اين متخصص تغذيه ظروف استيل نيز براي پخت و پز مناسب است به شرط آنکه بعد از پخت چيزي را در آن نگهداري نکنيم و سريع ظرف را جابه‌جا کنيم تا واکنش شيميايي صورت نگيرد.

فرجي در پاسخ به اينکه ظروف تفلون و چدن که داراي لايه محافظ هستند چقدر براي پخت مناسبند گفت: تا زماني که اين ظروف سالم باشند مشکلي نيست اما به محض آنکه کوچکترين آسيب‌ديدگي بر اثر حرارت و ضربه به سطوح فلزي اين ظرف‌ها وارد شود سطوح تفلوني اين ظروف وارد غذا مي‌شود که براي بدن مضر است.

کادميوم ظروف نچسب سبب اختلال در رشد و کم خوني مي‌شود
عضو انجمن علمي تغذيه تصريح کرد: کادميوم موجود در ظروف تفلون فلز سنگيني است که سرطان‌زاست و تأثير نامطلوبي در روند رشد جسمي کودکان مي‌گذارد و حتي تحقيقات نشان داده که ممکن است سبب کم‌خوني شود.

ظروف آلومينيومي به مرور زمان مشکلات گوارشي ايجاد مي‌کنند
وي در مورد مصرف ظروف آلومينيومي نيز گفت: مصرف اين نوع ظروف نيز توصيه نمي‌شود چرا که بر اثر حرارت، آلومينيوم موجود وارد غذا شده و در طولاني مدت ممکن است مشکلات گوارشي روده و کوليت ايجاد کند. سرويس قابلمه