ظروف تفلون و پیرکس

ظروف تفلون: تمامي ظروف نچسب، از يک ماده شيميايي بنام(polytetrafluoroethylen يا –PTFE- ساخته ميشوند. اين ظروف براي پختن و يا سرخ کردن غذاهايي مانند ماهي و درست کردن نيمرو، مخصوصا اگر با درجه حرارت متوسطي پخت شوند بسيار مناسبند. تميز کردن اين ظروف بسيار راحت مي باشد. در ضمن بايد مراقب باشيم که هنگام شست و شوي اين ظروف سطح نچسب آنها را خراش نيندازيم. هرگز ظروف نچسب (قابلمه و يا تابه) را در حاليکه خالي است بر روي حرارت بيش از ? 350 سانتيگراد قرار ندهيد و هرگز ظروف تفلون را در حاليکه داغ هستند آب سرد بر روي آن نريزيد. بطور کلي، ظروف تفلون را براي مواردي که مي خواهيد از درجه حرارت خيلي بالا استفاده کنيد، بکار نبريد. موقع استفاده ازاين ظروف حرارت بايد ملايم تا متوسط باشد. هنگام استفاده ازاين ظروف مخصوصا هنگام سرخ کردن از روغن کمتري استفاده مي کنيم که اين از مزاياي اين ظروف مي باشد. ماده شيميايي بکار رفته در ظروف نچسب –PTFE- مشکوک به سرطان زايي مي باشد. زيرا در مراحل توليد اين ظروف موادي آزاد ميشوند که سرطان زا هستند؛ محققان اگرچه هنوز به نتيجه قطعي و محکم نرسيده اند، اما هشدار مي دهند که در استفاده از اين ظروف احتياطات لازمه را رعايت نماييم.

ظروف پيرکس: اين ظروف براي استفاده داخل فر و يا مايکرويو ظروف مناسبي هستند و نبايد آنها را بر روي اجاق گاز و حرارت مستقيم گذاشت. ميزان نفوذ مولکولهاي مواد سازنده اين ظروف به درون غذا بسيار ناچيز مي باشد. در نتيجه بر روي طعم و مزه غذا تاثير گذار نيستند.

آلومينوم، مس، تفلون، استيل و چدن همه اينها مي توانند از ظروف پخت و پز در آشپزخانه ما باشند. بسياري از آشپزهاي حرفه اي معتقدند که خريدن يک سري کامل از قابلمه ها و تابه ها فکر چندان خوبي نيست زيرا يک توليد کننده بندرت ظرفي توليد مي کند که براي تمامي موارد پخت وپز در آشپزخانه مناسب باشد، بنابراين بايد ديد که خود شما به چه ظرفي نياز داريد و براي چه نوع پخت و پزي مي خواهيد از آن استفاده کنيد به قول «کرسنين کيوشين» که نويسنده چندين کتاب آشپزي مي باشد اولين و مهمترين چيز در يک آشپزخانه وجود يک چاقوي تيز و دومين چيز ظروف پخت و پز با کيفيت مي باشد. بنابراين ظروفي را خريداري کنيد که پس از چند سال استفاده، شکل ظاهري خود را از دست ندهند و يا باصطلاح کج و معوج نشوند و همچنين نسوزند و از طرفي رساناي خوبي باشند. خريدن ظروف با کيفيت يعني استفاده کردن ازاين ظروف براي ساليان سال.

سرويس قابلمه

منبع:www.time.com