ظروف چدنی و استیل

ظروف چدني: ظروف چدني رساناي بسيار خوبي بوده و حرارت و گرما را براي مدت طولاني در خود نگه ميدارند و از طرفي به علت ماده تشکيل دهنده اين ظروف حرارت و گرما در تمام نقاط اين ظروف يکسان است و از داغ شدن نقطه اي جلوگيري مي کند (اگر فقط يک نقطه از ظرف حرارت ديده داغ شود باعث سوختن مواد غذايي داخل آن مي شود). ظروف چدني هم درون فر و هم بر روي اجاق گاز قابل استفاده اند. ظروف چدني منبع خوبي براي تأمين آهن مورد نياز بدن مي باشند زيرا استفاده از اين ظروف باعث زياد شدن آهن در مواد غذايي که در حال پختن مي باشد، مي گردد. ظروف چدني براي مواردي از پخت و پز مانند سرخ کردن و يا تفت دادن مناسبترند. از آنجايي که ظروف چدني شکننده و داراي خلل و فرج مي باشد و اگر خوب نگهداري نشود احتمال زنگ زدن آن وجود دارد.

بسياري از توليد کنندگان اين ظروف، آنها را با يک پوشش لعاب مي پوشانند. براي اينکه مواد به ظروف چدني نچسبد، بايد ابتدا اين ظروف چدني را با روغنهاي خنثي مانند روغن سبزيجات (کانولا، تخم آفتابگردان) و يا روغن نارگيل چرب کرده و سپس ظرف را به مدت کمي حرارت داده و سپس از روي حرارت برداشته و اگر روغن اضافي در ظرف بود آنرا با دستمال پاک کنيد. بدين ترتيب اين ظروف سطح نچسب پيدا مي کنند و مواد غذايي به آنها نمي چسبد.

ظروف استيل: ظروف استيل نيز داراي کيفيتهاي مختلفي مي باشند و اين بستگي به نوع فلزي دارد که با همديگر ترکيب مي شوند تا آلياژ استيل را بوجود آورنده ماده اوليه ظروف استيل فلز آهن است که ميتواند با 8 آلياژ مختلف ترکيب شود، فلزات اصلي تشکيل دهنده ظروف استيل، نيکل و کروم مي باشند که براق و نقره اي بودن ظروف استيل به خاطر وجود نيکل مي باشد. و از آنجايي که ظروف استيل رساناي خوبي براي حرارت نيستند لذا بعضي از توليد کنندگان براي رفع اين اشکال، قمست بيروني انتهاي اين ظروف راکه بر روي حرارت قرار مي گيرد، از ساير فلزات که رساناي خوبي هستند مانند مس و آلومينيوم مي سازند. بدين ترتيب اين ظروف مي توانند براي پخت و پز بسيار مناسب شوند. قابلمه استيل براي پختن سبزيجات بسيار مناسبد چون به علت نازک و سبک بودن اين ظروف، آب داخل آن سريع بجوش آمده و مي توانيم سبزيجات را در آب جوش بريزيم تا بپزد.

يکي از مزاياي اين ظروف اين است که نفوذ فلز سازنده اين ظروف به داخل مواد غذايي که در آن در حال پختن است بسيار کم مي باشد. بنابراين از امتيازات اين ظروف براحتي تميز شدن آن و کمتر واکنش نشان دادن نسبت به غذاها مي باشد (طعم و مزه غذا را به ميزان بسيار کمي تغيير مي دهد). از ديگر مزاياي اين ظروف اين است که حرارت بالا براي اين ظروف خطرناک نمي باشد چون ماده سازنده اين ظروف بسيار قوي و محکم است؛ اين ظروف مورد خوبي براي سرخ کردن و تفت دادن مي باشند. از آنجايي که اين ظروف بر خلاف ساير ظروف ضد زنگ مي باشند ظروف بسيار بادوامي هستند. البته پختن غذاهايي که حاوي مواد اسيدي هستند در داخل اين ظروف سبب مي شود که مقدار بسار کمي از کروم تشکيل دهنده اين ظروف به داخل غذا نفوذ کند ولي ظروف استيل به علت خالص بودن فلز تشکيل دهنده آن ظروف مطمئن تري هستند. 

سرويس قابلمه