شرایط جغرافیایی آنتالیا

تور آنتاليا- آنتاليا يکي از نام آشناترين شهرهاي خارجي براي گردشگران و خارج بروهاي ايراني است. اين شهر يکي از شهرهاي مهم گردشگري در ترکيه به شمار مي آيد و هر سال گردشگران بسياري را جذب زيبايي هاي خود مي کند.
به گزارش بانکي دات آي آر، شهر ساحلي آنتاليا در امتداد کوههاي توروس با پوشش گياهي درخت کاج قرار دارد. کوه هاي توروس به سمت دريا امتداد پيدا کرده و خط ساحلي نامنظمي از صخر ه هاي سنگي و خليج هاي کوچک بکر را ايجاد کرده است.

مختصات جغرافيايي
شهر آنتاليا که مرکز استان آنتاليا هم هست، در منطقه مديترانه و در غرب ترکيه واقع شده‌است. اين شهر از سمت شمال با شهر بوردور، از جنوب به درياي مديترانه، از شرق به شهر سريک، از غرب به شهر کورکوتلي و از جنوب غرب به شهر کمر ختم مي شود. آکسو نام تنها رودخانه شهر است که در انتها به آبشار دودن مي رسد.

شرايط آب و هوايي
هواي آنتاليا در طول سال تغيير چنداني نمي‌کند، بيشتر روزها گرم و شرجي است. زمستان‌ها کمي خنک‌تر مي‌شود و چند روزي باران مي‌بارد. بهترين وقت سفر به آن‌جا، از اوايل فروردين تا اواخر آبان است که مي‌شود در دريا شنا کرد

آنتاليا براي کساني که علاقه مند به ورزش هايي مثل موج سواري، اسکي روي آب، قايقراني، کوهنوردي و ورزش هايي از اين دست هستند فرصت خوبي است چون 10 ماه از سال مي توانند در اين شهر به اين ورزش ها بپردازند.
موقعيت آب و هوايي آنتاليا جان مي دهد براي حمام آفتاب گرفتن و از زيبايي هاي ساحل لذت بردن. اصلا آنتاليا شهر دريا و ساحل است.

ديدني ها
وقتي وارد شهر آنتاليا مي شويد اولين چيزي که جلب نظرتان مي کند، بلوارهاي زيبا است که با درختان نخل خيابان را به دو نيم تقسيم مي کنند. ديگر جاذبه شهري آنتاليا لنگرگاه هاي شهر است که چشم گردشگر را مي نوازد.

شهر قديمي: بخش قديمي اين شهر نيز تماشائي است. منطقه کاله ايجي در اين بخش قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خيابانهاي کم عرض و پيچ در پيچ بوده به همراه خانه‌هاي قديمي که توسط ديوارهاي قديمي محصور شده، بسيار جلب توجه مي‌کند. . اين شهر داراي دو ساحل معروف توريستي است که استفاده از آن براي عموم آزاد است. ساحل لارا که در شرق آنتاليا قرار دارد و شني مي باشد و ديگري ساحل کني آلتي که در غرب آنتاليا قرار دارد و ساحلي صخره اي است.

پلاژها: پلاژهاي آنتاليا که براي عشق ساحل ها ايجاد شده کنياآلتي، لارا و کارپوزکالديران نام دارند. براي ورزش هاي زمستاني هم مي توانيد به مناطق منطقه هاي بي داغلاري و ساکلي کنت برويد.

 

آسپندوس: يکي از ديدني هاي آنتاليا، آسپندوس نام دارد که به آمفي تئاتر معروف است. اين منطقه تاريخي در8 کيلومتري شهر سريک واقع شده است .اين شهر 1000 سال قبل از ميلاد به دست يونانيان بنا شد و يکي از ثروتمندترين شهرهاي زمان خود بوده است. آمفي تاتر اين شهر 200 سال بعد از ميلاد توسط رومي ها بنا شد. آسپندوس در مسير پر رونق تجاري آن زمان همه را حيرت زده مي کرد. اکثر توريست ها يي که به آنتاليا مي روند از اين منطقه تاريخي و زيبا ديدن مي کنند.

 

آکوالند: آکوالند هم يکي ديگر از جاذبه هاي آنتاليا است كه يکي از زيباترين مراکز آبي تفريحي ترکيه به شمار مي آيد و در منطقه ساحلي کنياآلتي قرارگرفته است. در اين مکان شما و خانواده تان مي توانيد با بهره گيري از سرسره هاي مختلف و بازيهاي آبي متفاوت روز خوبي را براي خودتان رقم بزنيد.
پاموک کاله: پاموک کاله که از طرف سازمان يونسکو به عنوان ميراث جهاني انتخاب شده است مربوط به دورانهاي بيزانس و رم باستان مي باشد. نام ديگر اين منطقه شگفت انگيز بهشت سفيد است و با Teraverten هاي سفيد آبهاي گرم و شهرهاي آنتيك ، يك مركز بسيار مهم گردشگري مسوب مي شود و در استان دنيزلي قرار دارد. اين شهر را شهر مقدس نيز مي نامند و دليل آن وجود پرستشگاههاي فراوان و بناهاي ديني ديگر است. چشمه هاي آب گرم اين منطقه مثل سرعين خودمان خاصيت درماني دارند.
تور کشتي و تور رافتينگ: تور کشتي که گشت و گذاري بر روي آب هاي مديترانه است و تور رافتينگ که كه يک تورآبي بر روي رودخانه خروشان ، سوار بر قايقهاي بادي با پوشيدن جليقه هاي نجات است نيز از ديگر برنامه هاي تفريحي است که در فهرست برنامه هاي اکثر تورها وجود دارد.
دروازه هادريان، آبشارهاي دودِن، خرابه هاي يوناني و رومي در سايت باستاني Perge، موزه آنتاليا، جاده آتاتورک،پارک دلفين ها (دلفيناريوم) و شهربازي از ديگر ديدني هاي آنتاليا هستند.