ظروف استیل بهترین نوع تجهیزات برای پخت وپز

سرويس قابلمه- بهترين نوع تجهيزات براي پخت وپز غذا ظروف استيل است و اين جنس براساس استانداردهاي جهاني در اولويت اول سلامت قرار دارد.
ظرف استيل ظروف استيل بهترين نوع تجهيزات براي پخت وپز
به اين مطلب امتياز دهيد65.4%34.6%
جام خانواده به نقل از "سلامت نيوز"؛ بهترين نوع تجهيزات براي پخت وپز غذا ظروف استيل است و اين جنس براساس استانداردهاي جهاني در اولويت اول سلامت قرار دارد.

معاون مركز سلامت ومحيط كار وزارت بهداشت گفت: انتخاب ظرف مناسب براي پخت غذا نقش مهمي در ميزان سلامت مواد غذايي دارد چراكه وقتي مواد يك غذا كنار هم به نقطه جوش مي رسند، مي توانند مواد ظروف را به خود جذب كرده اگر از استاندارد كافي برخوردار نباشد براي سلامتي انسان مضراتي را به دنبال خواهد داشت.

مهندس محمد رضا غلامي درباره بهترين نوع ظرف براي پخت وپز گفت: بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO) بهترين تجهيزات براي پخت وپز ظروف استيل است و اين جنس براساس استانداردهاي جهاني در اولويت اول قرار دارد.

وي افزود: ظروف آلومينيومي در پخت وپز تركيبات اش جدا شده و وارد غذا مي شود همچنين از مضرات اين ظروف اين است كه در صورت مصرف طولاني مدت مي تواند باعث ايجاد آلزايمر در افراد شود بنابراين استفاده از ظروف آلومينيومي يكي از موارد انتقال آلزايمر است.

معاون مركز سلامت ومحيط كار وزارت بهداشت درباره خصوصيت ظروف تفلون در پخت وپز ابراز داشت: ظروف تفلوني تا زماني كه خراشي برنداشته اند مشكلي براي سلامت غذا ايجاد نمي كند ولي اگر خراشي پيدا كند هنگام پخت وپز غذا اجزايش جدا شده و مواد آلومينيومي وارد مواد غذايي مي شود.

غلامي اضافه كرد: روكش تفلون مانع ورود پايه آلومينيومي به غذا مي شود و تعمير و روكش مجدد نمي تواند در بهبود خراش ها نقشي داشته باشد و همچنان براي پخت غذا مناسب نيستند چراكه تركيبات ومواد تشكيل دهنده اين ظروف با بدن انسان سازگاري نداشته و در استفاده طولاني مدت خطرات جبران ناپذيري را بر بدن انسان باقي مي گذارد.

"ايران ويج" نيز در رابطه با بهترين راه شستن قابلمه ها و ماهيتابه هاي استيل نوشت:
? گرم شان کنيد
* بهترين راه شستن قابلمه ها و ماهيتابه هاي استيل آن است که از آب گرم براي شست و شوي آن ها استفاده کنيد. پيش از شست و شو براي مدت کوتاهي ظرف تان را درون آب گرم خيس کنيد.

? از حوله نخي استفاده کنيد
* درصورتي که ظرف تان چرب نيست نيازي به خيس کردن ظرف نداريد آن را با ابر و ماده شوينده بشوييد و سريع آب کشي کنيد.
* برخي از خانم ها از باقي ماندن لک آب به دليل وجود املاح معدني در برخي نقاط شکايت دارند. تنها راه پيشگيري از بروز اين مشکل آن است که ظروف را بلافاصله پس از شستن با حوله نخي خشک کنيد.

? سيم ممنوع
* درصورتي که در خانه تان کباب پز يا سينک ظرف شويي داريد که از جنس استيل تهيه شده مراقب باشيد براي شست و شوي آن ها از سيم ظرف شويي استفاده نکنيد.
* بهترين روش براي شست و شوي دستگاه هاي پخت و پز از جنس استيل آن است که آن ها را با مواد شوينده ملايم و برس هاي بسيار نرمي که ويژه سطوح استيل طراحي شده اند شست و شو دهيد.

? چگونه تميز کنيد
* اگر سينک آشپزخانه يا ديواره کباب پز شما لک شده، براي پاک کردن آن کافي است از محلول آب و سرکه استفاده کنيد. سرکه بهترين حلال براي از بين بردن لکه هاي چربي و غذاست.
* اگر يخچال، اجاق گاز يا مايکروفر و دستگاه هاي ديگر شما در آشپزخانه سطح استيل دارند پيشنهاد مي کنيم با کمک شيشه شور سطح آن ها را براق و تميز نگه داريد.
* يکي از شيوه هاي تميز نگه داشتن سطوح دستگاه هاي پخت و پز از قبيل گاز و هود آن است که محلولي از الکل و آب را تهيه کرده و آن را با پنبه به بدنه دستگاه بماليد.

? براي آن که ميکروب ها نابود شوند
* اگر به دنبال راهي براي پيشگيري از فاسد شدن و از بين رفتن موادغذايي هستيد، اين نکات را از دست ندهيد. با رعايت اين نکات از ابتلا به بسياري از بيماري ها و اختلال ها به دليل مصرف مواد غذايي مسموم پيشگيري مي کنيد.
* هميشه مراقب باشيد پيش از انتقال موادغذايي به ظروف دست هاي تان تميز باشد. وجود آلودگي و هرگونه ميکروب ممکن است در سطح غذا باقي بماند و موجب آلوده شدن ماده غذايي و فاسد شدن آن شود.
* حتما موادغذايي پخته شده را درون ظروف در بسته در يخچال نگهداري کنيد. نگه داشتن موادغذايي بدون پوشش، در يخچال موجب جذب باکتري هاي موجود در فضاي يخچال و مسموم شدن غذا مي شود.
* هرگز بعد از استفاده از تخته سبزي يا تخته گوشت آن را بدون شست و شو رها نکنيد. بلافاصله پس از کار، تخته را با آب گرم و مواد شوينده بشوييد.

? براي سلامت خانواده تان
* هرگز مواد غذايي مانند گوشت، مرغ و ماهي را در کنار ميوه ها و سبزي هاي نشسته در يخچال قرار ندهيد. اين کار موجب جذب آلودگي ها توسط انواع گوشت ها شده و در نهايت منجر به فساد گوشت مي شود.
* بهترين روش براي جاسازي انواع گوشت در يخچال آن است که آن ها را در شرايط بهداشتي قطعه قطعه کرده و درون کيسه هاي تميز درون يخچال قرار دهيد.
* حتما تخته گوشت خود را از تخته سبزي جدا کنيد. اين کار به سلامت و بهداشت خانواده کمک مي کند.
* هميشه دقت کنيد، مواد غذايي را متناسب با شرايطي که دارند درون يخچال يا فريزر قرار دهيد. به اين ترتيب موادي که زودتر فاسدشدني هستند را نبايد براي مدت زمان زيادي در محيط طبيعي قرار دهيد.

? براي آن که لک باقي نماند
* براي پاکسازي لکه ها هميشه راه هاي متنوعي وجود دارد. تنها کافي است دفترچه اي براي خود تهيه کنيد و شيوه هاي پاکسازي انواع لک ها را روي لباس ها در اين دفترچه ثبت کنيد. در اين صورت در مدت کوتاهي دايره المعارفي از شيوه هاي زدودن لک در خانه خواهيد داشت.
* براي پاک کردن لکه خون از روي لباس يا پارچه کافي است آن پارچه را براي مدت ?? دقيقه درون آب و ? قاشق غذاخوري نمک خيس کنيد و سپس آن را با مواد شوينده بشوييد.
* لکه جوهري که روي فرش يا موکت باقي مانده را با کمک ماست پرچرب از بين ببريد. يک قاشق ماست روي لکه بريزيد و اجازه دهيد يک دقيقه روي آن باقي بماند بعد با کمک قاشق ماست و لکه را از روي فرش جمع کنيد.
* اگر در خانه کودکي داريد که از مدادشمعي استفاده مي کند و روي ديوارها يا مبلمان را با مدادشمعي نقاشي کرده بهترين کار استفاده از مقدار کمي سس مايونز براي پاک کردن مدادشمعي از روي سطح ديوار و مبلمان چوبي است.
* براي از بين رفتن لکه رژ لب از روي لباس کافي است مقدار اندکي خميردندان تک رنگ روي لکه بزنيد و فورا آن را با آب گرم بشوييد.
* براي از بين بردن لکه ايجاد شده از شير روي لباس محلولي ازآب و آمونياک تهيه کنيد و براي مدت ?? دقيقه لباس را در اين محلول خيس کنيدو سپس بشوييد.

"سلامت نيوز" نيز در خصوص روش صحيح نگهداري از ظروف استيل نوشت:
1- ظرف را روي شعله بزرگ‌تر از خودش قرار ندهيد و نگذاريد بيش از اندازه داغ شود.
2- براي شست‌وشو از مواد سفيدکننده و سيم ظرفشويي استفاده نکنيد.
3- بلافاصله پس از استفاده ظروف داغ را با آب سرد پر نکنيد.
4- نمک را هنگامي که آب غذا در حال جوشيدن است، به آن اضافه کنيد و بلافاصله غذا را هم بزنيد. در غير اين صورت ظرف تغيير رنگ مي‌دهد.
5- در صورت لک شدن ظرف، مي‌توانيد آن را با کمي سرکه يا آبليمو برطرف کنيد.