راهنمای گردشگری و توریستی قبرس

پايتخت : نيکوزيا
وسعت : حدود 9،2 هزار کيلومتر مربع
جميعت : حدود 802 هزار نفر
زبان رسمي : يوناني، ترکي استانبولي
پول رايج : يورو
کد تلفن : 00357
شهرهاي مهم : پليس، آياناپا، پافوس، لارناکا، ليماسول، نيکوزيا
موقعيت و تاريخچه :
جمهوري قبرس کشوري جزيره ‌اي است در شرق درياي مديترانه. اين کشور به دو بخش ترک ‌نشين و يوناني‌ نشين تقسيم مي‌شود که در آن هردو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند.
جمهوري ترک قبرس شمالي جزيره اي است واقع در درياي مديترانه، جنوب ترکيه و غرب سوريه. جزيره قبرس، پس از جزيره سيسيل و جزيره ساردني، سومين جزيره بزرگ درياي مديترانه است. اين جزيره تحت تسلط ترکها در شمال جزيره قبرس است. اين جمهوري خود خوانده توسط هيچ کشوري به جز ترکيه به رسميت شناخته نشده‌ است.
قبرس در سال 1960 استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس بر اساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. در سال 1963، نمايندگان اقليت ترک در پي اختلاف بر سر نحوه اجراي اين توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پي بروز درگيري بين دو طرف، سازمان ملل متحد در سال 1964 يک نيروي پاسدار صلح را به اين جزيره اعزام داشت که ماموريت آن تا کنون تمديد شده‌ است.
در سال 1974 دولت سراسقف ماکاريوس، رئيس جمهور وقت قبرس، در کودتايي به تحريک حکومت نظاميان يونان سرنگون شد و ترکيه با استناد به موقعيت خود به عنوان يکي از تضمين کنندگان حق حاکميت قبرس، واحد هاي ارتش خود را در شمال اين سرزمين مستقر کرد که عملاً باعث تقسيم اين جزيره شد. بخش ترک ‌نشين قبرس در سال 1983? اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوري ترک قبرس شمالي گذاشت.
فرهنگ :
قسمت شمالي قبرس فرهنگي برگرفته از ترکيه و بخش جنوبي آن بر گرفته از يونان دارد.
اديان و مذاهب :
همانطور که گفته شد، کشور قبرس به دو بخش ترک ‌نشين و يوناني ‌نشين تقسيم مي ‌شود که يوناني ‌ها ارتودوکس و ترک‌ ها مسلمان هستند.
اقتصاد :
اقتصاد جزيره قبرس از آغاز استقلال مبتني بر نظام بازار آزاد بوده ‌است. حدود 12 درصد زمين ‌هاي آن زير کشت بوده و در آن مرکبات، سيب زميني، گندم، زيتون و جو به عمل مي ‌آيد.
صادرات عمده? قبرس شامل :
محصولات کشاورزي چون گندم، جو، سيب زميني، مرکبات، ميوه ‌هاي مختلف، تنباکو و محصولات صنعتي چون انواع البسه، کفش و صنايع دستي بوده‌ است.
واردات عمده نيز شامل :
مواد خوراکي، دام زنده، نفت و محصولات شيميايي مي ‌باشد. پرورش گوسفند، بز و خوک نيز رايج است. صنايع قبرس چندان پيشرفته نيست و شامل صنايع دستي و محلي مي ‌باشد. توريسم، منبع درآمد مهمي براي قبرس محسوب مي‌ شود.
وضيعت آب و هوايي :
قبرس داراي تابستان‌ هاي گرم و خشک و زمستان هاي معتدل است.
جاذبه هاي گردشگري :
پارک آبي آفروديت، ساحل نيسي، خيابان فينيگوودس، مرکز شهر آياناپا، غار دريايي، مسجد حلا سلطان، کليساي سنت لازاروس، کوهستان ترودوس، موزه‌ باستان‌ شناسي، مقابر مارکونيسوس، موزه حيات دريايي، دماغه گرکو، صومعه آياناپا، حمام Omeriye.
تور قبرس شمالي