ظرف بهتر برای پخت و پز

مجله سيب سبز: خانم‌هاي خانه‌دار بهتر مي‌دانند! نوبت به خريد قابلمه و تابه که مي‌رسد، فروشنده‌ها انواع و اقسام ظروف از جنس‌هاي مختلف را جلوي چشم‌مان قرار مي‌دهند و شروع به تعريف از خوبي‌هاي بي‌حد و حصرشان مي‌کنند! اينکه حرف کدام را باور کنيم و کدام ظرف را بخريم تا هم سالم بمانيم و هم غذاهاي‌مان به بهترين نحو پخته شوند، تصميمي بسيار سخت اما شدني است. تنها كافي است به توصيه متخصصان ما در اين زمينه عمل كرده و ظروف پخت و پز خود را براساس استانداردهايي كه با شما در ميان مي‌گذاريم انتخاب كنيد. دکتر محمدرضا وفا ، دكتر مسعود كيمياگر، متخصصان تغذيه شما‌را در اين زمينه ر اهنمايي مي کنند . سرويس قابلمه

به شرطي که آسيب نبينيد!
تفلون و سراميک: اگر تفلون سالم باشد و از مواد باکيفيتي تهيه شده باشد احتمال ورود املاح فلز ظرف به غذا خيلي کم مي‌شود. درواقع وقتي در ظروف سنتي به طور مداوم غذا طبخ مي‌شود به تدريج مقداري از فلز ظرف وارد غذا شده و مصرف مکرر خوراکي‌ها در اين ظروف احتمال مسموميت يا تداخل در جذب مواد مغذي ديگر را بالا مي‌برد اما ترکيبات شيميايي به کار رفته در کف ظروف تفلوني از تماس غذا با فلز ظرف جلوگيري کرده و احتمال مهاجرت يون‌هاي فلزي به درون خوراک را کاهش مي‌دهد. با اين حال وقتي اين ظروف به طور مکرر استفاده مي‌شوند ترکيب شيميايي تفلون کيفيت خود را از دست مي‌دهد. در نتيجه خراش‌ها و آسيب‌ها ممکن است باعث شوند مواد شيميايي کف ظرف کنده شده و به درون غذا راه يابند. استفاده از ظروف تفلوني آسيب ديده بسيار خطرناک است زيرا مصرف زياد اين ترکيبات شيميايي مي‌تواند سرطان‌زا باشد. درمورد ظروف سراميکي نيز بايد گفت ترکيباتي که در لعاب اين ظروف وجود دارد شيميايي هستند و اگر آسيب ببينند يا خراشيده شوند مثل ظروف تفلون مي‌توانند خطرناک باشند. ظروف تفلون سنتي نيز همان ظروف سفالي لعاب دار بودند و اگر اين لعاب سالم باشد مشکل خاصي ايجاد نمي‌کند.

انتخاب‌هاي نه‌چندان مناسب!

رويي، مسي و آهني: مشکل عمده ظروف سنتي رويي، مسي و آهني اين است که مصرف مکرر خوراک در آنها خيلي راحت مي‌تواند باعث مهاجرت املاح به داخل غذا شود که اين ميزان بالاي املاح براي بدن انسان بسيار خطرناک است؛ به‌خصوص براي خانم‌هاي باردار، کودکان و سالمندان. اگرچه روي يک ماده مغذي موردنياز بدن است اما مصرف بيش از اندازه آن يا ساير فلزات ازجمله مس و آهن مي‌تواند به عنوان يک ماده سمي مشکلاتي جدي براي ارگان‌هاي حياتي بدن مثل کبد ايجاد کند. در نتيجه افرادي که براي طولاني‌مدت در اين ظروف غذا طبخ مي‌کنند در خطر مسموميت با اين املاح قرار دارند.

کدام ظرف براي پخت و پز بهتر است؟

مقاوم و در عين حال سالم
چدني و سنگي: چدن يک ترکيب آلياژي از آهن و چند فلز ديگر است و به همين دليل مقاومتش به نسبت تک تک اين فلزات خيلي بيشتر است، بنابراين براي طبخ غذا مي‌تواند بسيار مناسب باشد چراکه احتمال ورود املاح فلز به داخل غذا در آن بسيار کمتر است. ظروف سنگي نيز يکي از سالم‌ترين گزينه‌ها براي طبخ غذا هستند. برخي سنگ‌ها داراي کاني‌هاي فلزي هستند که البته مقدار اين کاني‌ها بسيار ناچيز است.

سالم‌ترين ظروف براي طبخ غذا
پيرکس و استيل: شايد بتوان گفت پيرکس سالم‌ترين ظرف براي تهيه و طبخ خوراک است. اين ظروف ديگر مشکل ورود املاح به غذا را ندارند و مشکلي براي سلامت ايجاد نمي‌کنند. البته هر غذايي را در ظروف پيرکس نمي توان طبخ كرد. درواقع اين ظروف براي استفاده در وسايل گرمايشي غذا مثل فر و مايکروفر بهترين انتخاب هستند. ظروف استيل نيز مانند پيرکس جزء بهترين انتخاب‌ها محسوب مي‌شوند با اين تفاوت که نمي‌توان آنها را داخل مايکروفر قرار داد.