برخی اماکن دیدنی شهر ری

چشمه علی(نقش برجسته) ALI FOUNTAIN-STATUE SINCE-EY FORTIFICATION
انتهای غربی کوه بی بی شهربانو کوهی کم ارتفاع قرار دارد که از دامنه جنوبی آن چشمه پر آبی می جوشد . چشمه علی در دوران قبل از اسلام به نام خانواده سورن که از خانواده های مهم ایران بودند نام داشت . این چشمه سر منشاء حیات یکی از کهن ترین تمدن های جهان و بنیاد شهر باستانی ری بوده است. بر روی صخره چشمه علی نقش برجسته ای است از دوران قاجار که به دستور فتحعلی شاه ایجاد شده است . پادشاه بر روی تخت قرار دارد و شاهزادگان و درباریان در اطراف وی به نمایش آمده اند.


بقعه بی بی شهربانو MATRON SHAHR-E-BANOO هویت این بقعه متبرکه و تاریخی به قطعیت معلوم نیست . در باور معتقدان ، این محل آرامگاه بی بی شهربانو همسر امام حسین (ع) و مادر امام سجاد(ع) می باشد . قدیمی ترین اثر تاریخی بقعه صندوق روی مرقد می باشد . مدفن اصل حرم از درب شرقی می باشد که در زمان شاه طهماسب ساخته شده است . البته اصل بنا به دوران آل بویه نسبت داده می شود. این اثر در فهرست آثار ملی به شماره 256 ثبت شده است.

ابن بابویه
محمد علی بن بابویه قمی معروف به ابن بابویه و شیخ صدوق ، از مفاخر فقهای دنیای شیعه و محدث عالی مقام در نیمه دوم سده چهارم هجری است. شیخ صدوق مولف کتاب (من لایحضره الفقیه) یکی از کتب معروف حدیث شناسی است که در آن 9044 حدیث روایت کرده است . شیخ صدوق پس از هفتاد و چند سال زندگانی پر افتخار و انجام مسافرت های طولانی و تحریر 300 جلد کتاب باارزش ، سرانجام در سال 381 هجری قمری ، در شهر ری چشم از جهان فرو بست و آرامگاهش امروز در شهر ری به نام ابن بابویه مشهور است بنای مقبره مربوط به دوره قاجار می باشد و به شماره 1816 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.