ایا قابلمه چدن زود خراب می‌شود؟

چدني‌ها (که ترکيبي از آهن و کربن هستند)، عمر بالايي دارند. اين ظروف مناسب براي پخت طولاني‌ با دماي متوسط تا بالا هستند و اگر فاقد آلومينيوم باشند، گزينه مناسبي براي پخت‌وپز محسوب مي‌شوند. اين قابلمه‌ها به‌طور يکسان حرارت را پخش مي‌کنند و به‌دليل مقاومت‌شان در برابر دماي بالا براي سرخ کردن، پختن يا حتي در فر قرار دادن بسيار مناسب هستند. البته بايد بدانيد که اکثر قابلمه‌هايي که امروزه با نام قابلمه چدن در بازار به فروش مي‌رسند، در واقع چدن نيستند بلکه از جنس آلومينيوم خشکند که با دستگاه‌هايي خاص در قالب تزريق مي‌شوند و روي آنها تفلون يا سراميک مي‌کشند که تشخيص اين قابلمه‌هاي تقلبي کار سختي نيست و آنها برخلاف چدن‌هاي واقعي که بسيار سنگين هستند، وزن سبکي دارند.

يک تابه بزرگ چدن حدود چهار کيلوگرم وزن دارد اما اگر بخواهيد يک سرويس استيل يا تفلون را به خانه بياوريد، احتمالا بايد چنين وزني را تحمل کنيد. قابلمه‌هايي که آلومينيومي و روکش شده‌اند، از نظر سلامت با ظروف تفلون تفاوتي ندارند و بايد همان ملاحظاتي که درمورد قابلمه‌هاي تفلون وجود دارد، درمورد آنها هم رعايت کرد. در زمان استفاده از ظروف چدني، بايد ريزه‌کاري‌هايي را رعايت کنيد تا دوام قابلمه‌هاي‌تان بيشتر شود. اول اينکه قبل از استفاده بايد چند دقيقه‌اي آنها را روي حرارت بگذاريد تا گرم شوند. براي آنکه از گرم‌شدن کافي ظرف مطمئن شويد، مي‌توانيد قطره‌اي آب داخل آن بريزيد و اگر به سرعت تبخير شد، ‌يعني ظرف گرم شده است. درصورتي که ظروف چدني اول گرم شوند، موادغذايي به آنها نخواهد چسبيد.
دوم اينکه در ظرف چدني‌اي که هنوز استفاده نشده، نبايد آب به مدت طولاني بماند زيرا باعث مي‌شود زنگ بزند. سوم، براي شست‌وشوي چدن از ابر استفاده کنيد زيرا سيم ظرفشويي باعث خراشيدگي و آسيب آن مي‌شود و چهارم اينکه بعد از اتمام پخت، ماده‌غذايي را از درون ظروف چدني خارج کنيد تا اکسيد نشود. در ضمن در ظروف چدني فاقد روکش نبايد مواد اسيدي مثل آبليمو يا سس گوجه‌‌فرنگي ريخت. سرويس قابلمه

اگر قابلمه چدن‌تان اصل باشد:
-عمر طولاني دارد و در برابر حرارت مقاوم است.
- شست‌وشويش آسان است.
- بيشتر از بسياري از قابلمه‌ها سلامت شما را تامين مي‌کند.
- با محيط زيست سازگار است.
- کمي گران است.
زنبيل