جاذبه های گردشگری مارماریس

تور مارماريس- مارماريس شهري بندري در سواحل مديترانه است که در جنوب غرب ترکيه و در استان موغلا واقع شده.
به گزارش بانکي دات آي آر، اين شهر هم قدمت تاريخي زيادي دارد و هم مقصد بسياري از گردشگراني است که به ترکيه مي روند.

موقيعت جغرافيايي
اين شهر در جنوب غربي ترکيه بوده و از شمال به خليج گکوا از جنوب با درياي مديترانه از شرق با شبه جزيره داتچا و از غرب با درياچه کوي جييز ارتباط دارد.

شرايط آب و هوايي
مارماريس تابستان طولاني و هواي خوب دارد، در مارماريس عملاً بين ماه مه و اواخر پاياني ماه اکتبر براي مسافرت بهترين زمان است.

اقتصاد مارماريس
ماماريس که تا چندي پيش با ماهيگيري ، صنايع ابري و گياهان معطر خود مشهور بود امروز بصورت يک شهر و مرکز توريستي بزرگي در آمده است.
امروزه بواسطه بنادر طبيعي براي کشتي هاي تفريحي درياي مديترانه ، در كارخانجات کشتي سازي خليج يالانجي نيز تعمير و نگهداري کشتي هاي تفريحي انجام مي پذيرد.

ديدني ها
هيداس

خرابه اي حصار هيداس در 35 کيلومتري مارماريس و بروي جاده Erine-Bybassion قرار دارد. در جنوب اين خرابه ها يک آرامگاه ديده ميشود. در 3 کيلومتري هيداس نيز يک برج نگهباني ساحلي و چند گور بروي اين برج قرار دارد. قصبه باستاني هيداس در تفريحگاه سليميه واقع در شمال جزيره بوزبورون قرار دارد.

آبشار تورگورت
از جاده روستاي تورگوت که در 35 کيلومتري مارماريس قرار دارد با يک پياده روي 15 دقيقه اي مي توان به اين آبشار که از ارتفاع 10 متري سرازير مي شود رسيد.

قلعه مارماريس
اين قلعه که به نظر مي رسد از سوي ion ها ساخته شده باشد در دوره اسکندر کبير بازسازي شده و از طرف سلطان سليمان قانوني در اثناي مسافرت به رودوس در سال 1522 به وسعت زيادي توسعه يافته و تعمير گرديده است . از بالاي قلعه مي توان در شب و روز مناظر بديع مارماريس را مشاهده نمود.

لوريما
در منطقه اي که قبلا" بنام Oplosika (توپخانه) ناميده ميشد و اکنون در منتهي اليه جنوب غربي شبه جزيره بوزبورون قرار دارد قصبه لوريما ساخته شده است. جالب ترين بنا در محوطه مسکوني ، استحکاماتي است که بروي بورونباشي واقع شده و بخوبي حفاظت گرديده مي باشد. در اين استحکامات که در کناره جزيره رودوس و از سنگهاي تراشيده شده منظم ساخته شده 9 برج مربعي وجود دارد. امروزه فقط برج شمالي آن قابل مشاهده است.

مراکز خريد
مغازه ها و فروشگاهها در مارماريس سرپوشيده و سر باز هستند شما با قدم زدن در شهر مارماريس مي توانيد خريدهاي خوبي کنيد.اجناس چرم و جير عالي، لوازم مسي و برنجي، جواهرات و ساير اشيايي که از عقيق ساخته شده اند را در اين مکانها پيدا ميکنيد.
در بين صنايع دستي زنان ، مشهورترين آنها انواع سوزن کاري را مي توان در مارماريس پيدا نمود. همچنين عسل با طعم کاج و صنوبر عالي هم ميشود در آنجا پيدا کرد.از اول مهر تا آخر آبان اکثر فروشگاهها و مغازه ها 50 درصد حراج ميشوند.

حمل و نقل عمومي
فرودگاه دالامان در فاصله 100 کيلومتري اين شهر قرار دارد . در بين ساعات 7 الي 22 سفرهاي منظم برقرار مي باشد.
فرودگاه ميلاس شهر بودروم نيز در فاصله 147 کيلومتري قرار دارد ، فرودگاه نزديک ديگري به اين شهر ميباشد.
حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، تاكسيهاي ون اشتراكي مي باشد.
تاكسيهاي اين شهر نسبتا گران مي باشد. نرخ اوليه تاكسي متر در بدو ورود به وسيله در حدود 2 دلار مي باشد و پس از طي يك مسير 10 كيلومتري در حدود 20 الي 30 دلار مي بايست پرداخت نمود. اين تاكسيها فقط به صورت اختصاصي اقدام به سوار نمودن مسافر مي نمايند.
تاكسيهاي ديگر تاكسيهاي ون هستند كه در شهر مارماريس به نام دل موش ناميده ميشوند و ظرفيت 10 سرنشين را دارا بوده و به صورت اشتراكي مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند. اين تاكسيها در خطوط مشخصي حركت مي نمايند و كرايه آنها ثابت بوده و براي هر نفر در 1.5 لير جديد مي باشد. اين خودروها در طي مسير خود داراي ايستگاه نمي باشند و بنابه در خواست مسافر توقف مي نمايند.