کسیک مناره

کسيک مناره ksyk-minarets
اگر علاقمند به بازديد از ديدنيهاي تاريخي با تور آنتاليا هستيد ، از اين اثر تاريخي ديدن نماييد . اين اثر در واقع نمايانگر تاريخ کهن شهر که زمان رومي ها ، بيزانس ، سلجوقيان ، عثماني ها تا به امروز را شامل ميشود ، مي باشد. هنگاميکه امپراتور ها دريان در سال 130 بعد از ميلاد در شهر (فاسيلين) از استان آنتاليا ديدن کرد بافتخار او دروازه اي با سه طاق و ستونهاي تزئين شده بنا گرديد. در آن زمان اين دروازه تنها راه ورودي به شهر به شمار ميآمد. امروزه دو برج از آن دروازه و قسمتهائي از ديوار مربوطه را مي توان در کنار بندرگاه مشاهده نمود.
برج ساعت هم نمادي ديگر از اين شهر است که هم چنان در ميدان کاله کاپيسي بعنوان سمبل صلابت و پايداري جاي خود را در اين شهر قديمي حفظ کرده است.

شهر قديمي واقع در مرکز آنتاليا
مسافريني که با تور ترکيه به آنتاليا سفر ميکنند ، حتماٌ از شهر قديمي آنتاليا که جزو جاهاي ديدني آنتاليا به حساب ميايد ديدن ميکنند چون اين منطقه در مرکز شهر آنتاليا واقع شده و اطراف آن نيز پر از مغازه و رستوران هاي مختلف ميباشد .

شهر قديمي آنتاليا توسط رومي ها بنا گرديد و با ديوارهايي بلند كه به دريا ختم شده محاصره و تحت حفاظت بوده است از اين رواين منطقه امروزه بنام قلعه معروف ميباشد.اين شهر كه در دوره سلجوقي توسعه يافته و به بندر گاهي تبديل گرديده از آثار مهم تاريخي و ديدني هاي آنتاليا منطقه بحساب ميآيد و پيوند زيباي گذشته و حال يكي از جاذبه هاي ويژه اين قلعه ميباشد. در تورهاي شهري يک روزه که در تور آنتاليا براي مسافرين ترتيب داده ميشود ، بخش قديمي شهر را به مسافرين نشان مي دهند .
طرح و ساختار خانه هاي باستاني قلعه نه تنها از نظر معماري پر بهاست بلكه باز گوي شيوه زندگي، آداب و سنن و روابط اجتماعي مردم آن زمان ميباشد.خيابانهاي قلعه تنگ بوده و غالبا از بندرگاه به طرف بالاي قلعه به موازات ديوارها كشيده شده اند.داخل قلعه خانه هاي متفاوت است و نمايانگر قدرت اقتصادي مالكان آن زمان ميباشد، اما وجه مشترك آنها اين است كه همگي از چوب و سنگ ساخته شده، تمامي آنها داراي دو جبهه بوده يكي به طرف خيابان كه معمولا طبقه پايين آن كم پنجره و ديگري به سمت باغچه با درب و پنجره هاي بيشتر. آشپزخانه و انبار و اطاق خدمتگزاران در طبقه پايين قرار داشته و صاحب خانه از طبقات بالا استفاده ميكرده است


خانه هاي قلعه امروز بدون تغيير معماري بازسازي شده و برخي از آنها به صورت پانسيون در خدمت جهانگردان قرار دارد.بندر گاه پايين قلعه دومين بندر گاه مهم تركيه بحساب مي آمده كه امروزه فقط لنگرگاه قايقهاي تفريحي است و بيشتر بعنوان گردشگاه از آن استفاده ميشود.