پرچم و نشان ملی قبرس

تور قبرس شمالی- پرچم قبرس از ۱۶ آگوست سال ۱۹۶۰ که سال استقلال قبرس از بریتانیا بوده استفاده شده است. پرچم ملی قبرس نقشه جزیره قبرس را همراه با دو شاخه زیتون در زیر نشان می دهد. شاخه های زیتون بیانگر صلح بین ترک ها و یونانی ها هستند. نقشه روی پرچم هم که به رنگ زرد مسی است سمبول ذخایر عظیم سنگ معدن مس در این جزیره می باشد.

نشان ملی قبرس فاخته ای را که شاخه زیتون حمل می کند نمایش می دهد. شاخه زیتون از سال ۱۹۶۰ که سال استقلال قبرس از بریتانیا می باشد سمبول صلح بوده است. پس زمینه این فاخته نیز یک رنگ زرد مسی است که سمبول ذخایر عظیم سنگ معدن مس در قبرس می باشد. 

جمهوری ترک قبرس شمالی (به ترکی استانبولی: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti یا KKTC) که معمولاً قبرس شمالی خوانده می‌شود ناحیه تحت تسلط ترک‌ها در شمال جزیره قبرس است. پایتخت این کشور نیز به مانند کشور قبرس میان ترک‌ها و یونانی‌ها تقسیم شده و شمال شهر نیکوزیا به نام نیکوزیای شمالی با جمعیتی ۵۰٬۰۰۰ نفر مرکز جمهوری ترک قبرس شمالی می‌باشد. پس از اشغال نظامی قبرس شمالی توسط ارتش ترکیه، سی هزار نیروی ارتش ترکیه در این بخش از جزیره قبرس مستقر هستند.[