ویژگی بهترین ظرف برای پخت و پز

سرويس قابلمه- زودپزها به دليل کوتاهي مدت زمان پخت غذا و کاهش مدت زمان قرار گرفتن در معرض حرارت، بهترين ظروف براي پخت غذا محسوب مي‌شوند. در گذشته بسياري از افراد به دليل اين‌که ظرف مسي رسانايي حرارتي بالايي دارد از آن براي جوشاندن آب و تهيه انواع غذاها استفاده مي‌کردند و برخي با اعتقاد بر اين‌که استفاده از ظروف مسي باعث افزايش مس موجود در بدن مي‌شود آن را به کار مي‌بردند.
هم‌چنين در گذشته رسم بوده که ملاقه يا کفگير آهني در ظرف غذاي در حال جوشيدن قرار مي‌دادند تا مس موجود در ظرف غذا را بيشتر جذب غذا کرده و بدن هر دو عنصر را دريافت کند.
مس يکي از فلزات حلال و نسبت به حرارت و مواد اسيدي حساس است و مي‌تواند با مواد غذايي واکنش ايجاد کند.
براي جلوگيري از فعل و انفعالات شيميايي مس با مواد غذايي، داخل ظرف هاي مسي را با لايه‌اي از قلع يا فولاد زنگ نزن مي‌پوشانند.
اگر ظروف مسي به شکل مناسبي قلع اندود نشده باشند و يا از مواد حاوي سرب براي قلع اندود شدن استفاده شده باشد، اين عنصر مي‌تواند پس از ورود به غذا در درازمدت سبب بروز مسموميت شود.

اين ظروف در برابر حرارت و اسيد کاملا ناپايدارند و در حرارت بالا و در مقابل مواد غذايي اسيدي لايه سفيد قلعي آنها از بين مي‌رود و رنگ مس آشکار مي‌شود.
در صورتي که ظروف مسي قلع اندود نشده باشد و يا لايه قلعي آن از بين رفته باشد باعث ورود يون مس به غذا در طولاني مدت و ايجاد تاثيرات نامطلوب بر اندام داخلي بدن و ذخيره شدن تدريجي آن در کبد به مرور زمان سبب از کار افتادن اين عضو مي‌شود.
ظروف چدني نيز داراي عمر بسيار بالا هستند و براي پخت طولاني مدت مناسب‌اند، اما بايد بعد از پخت، مواد غذايي از آن خارج شوند تا اکسيد نشود.
بايد مواظب خريد ظروف چدني در بازار به دليل وجود تقلب در توليد بود و بايستي از برندهاي معروف که نشان استاندارد داشته باشند خريداري کرد.
ظروف تفلون هرچه گرم‌تر شوند احتمال آزادشدن بخارات سمي از آنها بيشتر است.
اين ظروف هرچه نوتر باشد با قرار گرفتن ظرف خالي در معرض حرارت زياد، تاثيرات سوء آن بيشتر است.
با توجه به فلزات بکار رفته در اين ظروف، درصورت خراشيده شدن لايه تفلون از بازسازي آن خودداري کنيد و بهتر است پس از ايجاد خراش در لايه تفلون از اين ظروف استفاده نشود.
زودپز به دليل افزايش حرارت و کاهش زمان پخت و حفظ آب درون مواد غذايي بهترين وسيله‌اي است که براي پخت غذا مي‌توان از آن استفاده کرد.
منبع : ايسنا