نکته های مهم خرید قاشق و چنگال

فکر کنيد امروز دعوتنامه اي براي شما رسيد و وقتي آن را مي گشاييد، مي بينيد که شما را به مجلس شامي دعوت کرده ا ند. حال اگر در ذيل نامه تذکر داده باشند که کارد و چنگال و قاشق خود را همراه بياوريد، آيا متعجب نخواهيد شد؟
شايد اين رسم اکنون به نظر ما عجيب بيايد؛ ولي بايد بدانيم که نه در زمان هاي خيلي قديم، بلکه در ميان آمريکاييان و اروپاييان دو سه نسل قبل، اين رسم معمول و متداول بود و در مهماني ها هرکس بايد قاشق و چنگال و چاقوي غذاخوري خود را همراه مي برد. علت آن هم بيشتر اين بود که شايد معدودي از خانواده ها داراي تعداد کافي وسايل غذاخوري براي همه مهمانان خود بودند. بنابراين هرکس به قصد مهماني از خانه خود بيرون مي رفت، معمولايک قاشق و دو چاقو، يکي براي نان و ديگري براي گوشت در جيب خود گذاشته يا به بند جليقه خود مي آويخت. اگر کسي اتفاقا وسيله جديدتري مانند چنگال نيز در خانه داشت، آن را همراه خود مي برد.
اما اين روزها شرايط تغيير کرده است. سرويس قاشق و چنگال با اشکال و طرح هاي مختلف در بازار موجود است و چيدمان سفره ها را تغيير داده است. حالاديگر قاشق و چنگال هايي به بازار آمده که مي تواند سرعت غذا خوردن فرد را محاسبه و گزارش کند.
بر اساس تحقيقات دانشمندان، بزرگي، شکل، رنگ، حجم و وزن سرويس قاشق و چنگال، حتي مي تواند نقش مهمي در مزه غذا داشته باشد.

مي خواهيد خريد کنيد؟
اگر مي خواهيد به خريد قاشق وچنگال برويد، بدانيد که در بازار کشورمان برند هاي مختلفي براي قاشق و چنگال وجود دارد که اين برندها هم خارجي و هم داخلي هستند.
اين که چه برندي را انتخاب مي کنيم مهم نيست، اما بايد توجه داشته باشيم امروزه همه سرويس هاي قاشق و چنگال بايد به گونه اي باشند که بتوان آنها را براي شست وشو در ماشين ظرفشويي قرار داد به طوري که آسيب نبينند. در اين خصوص هرچه جنس قاشق و چنگال محکم تر و مقاوم تر باشد، بهتر است. سرويس هاي قديمي ساخته شده از استيل سبک و نازک و داراي دسته هاي چوبي، براي قراردادن در ماشين هاي ظرفشويي امروزي مناسب نيستند.
پيشتر سرويس قاشق و چنگال، از يکسري قاشق و چنگال غذاخوري اصلي همراه يک سرويس مخصوص دسرخوري، چايخوري و مرباخوري و کارد و چنگال کيک خوري تشکيل شده بود، اما امروز انواع کفگير، ملاقه، قاشق هاي مخصوص سوپ و بستني و گيره سالاد آنها را همراهي مي کند.
تکه هاي مختلف يک سرويس قاشق و کارد و چنگال با هر سبکي که باشد، چه مدرن و چه آنتيک، تاثير زيادي بر جلوه چيدمان ميز مي گذارد، اما امروزه، کمتر پيش مي آيد از سرويس هاي کامل کارد و چنگال براي سرو غذا در يک ضيافت شام استفاده شود و اغلب افراد از کارد و چنگال و قاشق غذاخوري و چايخوري به شکل معمول خود استفاده مي کنند.
عرضه قاشق و چنگال به شکل عددي، دستي، جيبي، 12، 24، 30، 92، 136،124، و 148 پارچه با جعبه چوبي و چرمي و کنسول هاي ويژه صورت مي گيرد.
با وجود اين يک ست 12 نفره قاشق و چنگال مرکب از 12 عدد قاشق غذاخوري، 12 عدد چنگال غذاخوري، 12عدد کارد غذاخوري، 12 عدد قاشق مرباخوري، 12عدد چنگال ميوه خوري، 12 عدد کارد ميوه خوري، 12 عدد قاشق چايخوري، 12 عدد قاشق شربت خوري، 12 عدد قاشق بستني خوري،12 عدد قاشق سوپخوري، قاشق سرو خورشت، کارد ماهي، چنگال ماهي، کارد استيک، کارد سرو کيک، 2 کفگير برنج، 2 ملاقه سوپ، ملاقه سس، قاشق و چنگال سالاد، گيره قند و شيريني، قاشق عسل و قاشق شکر است.