مسجد و مدرسه فیلسوف الدوله

این مسجد- مدرسه را میرزا کاظم فیلسوف الدوله پزشک مشهور دوره ناصری، متوفی به سال 1323 هـ . ق ساخته است. این بنا در خیابان شهید مصطفی خمینی در کنار امامزاده سید اسماعیل قرار دارد. پیرامون صحن را 12 حجره و دو ایوان احاطه کرده و در جبهه مقابل ورودی شبستانی ستون دار وجود دارد که برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاده می شود. ورودی بنا مسیری غیرمستقیم به صحن دارد و در آن عناصری چون جلوخان، هشتی، دالان و ایوان به کار رفته است. از ویژگی های این بنا وجود مقبره بانی آن در کنار حیاط بسیار کوچک پشت صحن است. کاشی کاری های ظریف و کاربندی های زیبا از دیگر مشخصه های مسجد فیلسوف الدوله است. چنین به نظر می رسد که دو منار واقع در دو سوی ورودی بنا به صورت ناتمام رها شده باشد.
مسجد و مدرسه فیلسوف الدوله از اماکن مذهبی و تاریخی منطقه ۱۲ شهر تهران است. این مسجد توسط میرزا کاظم فیلسوف الدوله پزشک مشهور دوره ناصری متوفی سال ۱۳۲۳ هجری قمری ساخته شده است. این بنا در خیابان مصطفی خمینی در کنار امامزاده سید اسماعیل (ع) قرار دارد. پیرامون صحن را ۱۲ حجره و دو ایوان احاطه و در جبهه مقابل ورودی شبستانی ستون دار وجود دارد که برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاده می شود. ورودی بنا مسیری غیر مستقیم به صحن دارد و آن عناصری چون جلوخان، هشتی، دالان و ایوان به کار رفته است.
از ویژگی های این بنا وجود مقبره بانی آن کنار حیاط بسیار کوچک پشت صحن است. کاشی کاری های ظریف و کاربندی های زیبا از دیگر مشخصه های مسجد فیلسوف الدوله است. چنین به نظر می رسد که دو منار واقع در دو سوی ورودی بنا به صورت ناتمام رها شده است. گفتنی است، برای بازدید مسجد و مدرسه فیلسوف الدوله می توانید به خیابان مصطفی خمینی، بین چهار راه سیروس و مولوی، جنب امامزاده سید اسماعیل (ع) مراجعه کنید.