قابلمه‌های نچسب

مزايا: بيش از 30 سال است که پاي انواع قابلمه‌ها و ماهيتابه‌هاي نچسب، به دنياي آشپزي باز شده‌ است. بهترين مزيت اين ظروف، همان‌طور که از نامشان پيداست، نچسب بودن آنهاست. يعني برخلاف ظرف‌هاي آلومينيومي که بايد کاملا داغ بشوند و روغن زيادي در آنها بريزيد تا غذا به کفشان نچسبد، مي‌توانيد انواع غذاها را با کمترين روغن و بدون نگراني از چسبيدن آن به کف ظرف، داخل اين ظرف‌ها طبخ کنيد.
معايب: بزرگ‌ترين عيب ظرف‌هاي نچسب، حساس بودن بيش از حد آنها به حرارت و ضربه است. از آنجا که روکش‌هاي نچسب، حاوي مواد سمي و شيميايي هستند، خراشيدن کف ماهيتابه يا قابلمه‌هاي نچسب به‌وسيله اسکاچ يا قاشق فلزي مي‌تواند باعث ورود ترکيب‌هاي شيميايي و سمي از ظرف به غذا شود و اين مساله در درازمدت، مشکلات فراواني را براي سلامت ايجاد خواهد کرد. سرطان‌زا بودن اين ترکيب‌ها و آسيب‌هايي که مي‌توانند به دستگاه گوارش برسانند، يکي از مهم‌ترين دلايلي هستند که باعث شده متخصصان تاکيد ‌کنند در صورت آسيب‌ ظرف‌هاي نچسب، قيد استفاده از آنها را بزنيد. از طرف ديگر، معمولا روکش‌هاي نچسب روي لايه‌اي از آلومينيوم سوار مي‌شوند که از بين رفتن روکش و تماس غذا با آلومينيوم حرارت‌ديده هم مي‌تواند سلامت و بهداشت غذا را به خطر بيندازد بنابراين براي افزايش طول عمر اين ظروف، بهتر است آنها را با ابر بشوييد و براي هم زدن غذا از قاشق‌هاي پلاستيکي يا چوبي استفاده كنيد. بد نيست بدانيد اگر ظرف‌هاي نچسب به‌ مدت 5 دقيقه تا 350 درجه سانتي‌گراد حرارت ببينند، 15 گاز سمي و شيميايي که 2 نوع آنها کاملا سرطان‌زاست، از خود آزاد مي‌کنند.
در اين قابلمه‌ها چي بپزيم؟ در قابلمه‌هاي نچسب مي‌توان هر خوراکي‌اي را با کمترين روغن طبخ کرد. با اين حال بهتر است از درست کردن غذاهايي که به حرارت بالا و طبخ طولاني‌مدت نياز دارند، در اين ظرف‌ها پرهيز کنيد. مثلا بهتر است غذاهايي مانند حليم، حلوا و خورش‌هاي سنتي در اين ظروف پخته نشوند. سرويس قابلمه
----------------------
منبع: سايت مهندسي بهداشت محيط envi.ir