دیدنی های ری

باروی ری، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی شهرری محسوب می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که تاریخ ساخت این بارو به حدود 6000 سال پیش برمی‌گردد و در حقیقت دژی برای محافظت از شهر محسوب می‌شده و هنوز نیز بخش‌هایی از آن باقی مانده است و به همین سبب مورد بازدید علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگری قرار می‌گیرد.
ری با پیشینه 5 هزار ساله
باروی ری در منطقه بلندی واقع شده است و در پایین آن چشمه‌ای به نام چشمه علی قرار دارد که در طول تاریخ کاربری‌های مختلف داشته است. از جمله این‌که به عنوان محلی مورد علاقه شاهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کتیبه فتحعلی شاه در جوار این چشمه نیز بیانگر این نکته است که چشمه علی از اماکن مورد علاقه وی بوده است. گفتنی است این کتیبه قرابت زیادی با کتیبه موجود در تنگه‌واشی دارد.
علی‌رغم گذر سال‌های بسیار، چشمه‌علی، باروی ری و کتیبه فتحعلی‌شاه هنوز موجود و مورد توجه است. ایجاد مکانی مناسب برای استراحت کوتاه‌مدت بازدیدکنندگان نیز خود دلیلی شده است تا بازدیدکنندگان بیشتری از این محل بازدید کنند.
ری با پیشینه 5 هزار ساله
برج طغرل
برج طغرل یکی از آثار آجری برجای مانده از دوران سلجوقیان است و زمان ساخت آن به نیمه دوم قرن 6 قمری برمی‌گردد. ارتفاع این برج حدود 20 متر است. برج طغرل در واقع یک ساعت طبیعی نیز به حساب می‌آید؛ زیرا معماری آن به صورتی است که در بالای هر ترک چهار و نیم دایره دارد که بیانگر یک ربع ساعت است. در بالای آنها نیز 6 مستطیل قرار دارد که هر یک 10 دقیقه را نشان می‌دهد. سپس شیارهای ریزتری نیز به عنوان ثانیه‌شمار تعبیه شده‌اند. به عنوان مثال 2 ناودان شرقی و غربی ساعت 3 و 9 را نشان می‌دهند و درهای ورودی برج در شمال و جنوب آن نیز ساعت 6 و 12 هستند.
ری با پیشینه 5 هزار ساله
برخی بر این باورند که این برج محل دفن طغرل از سلاطین سلجوقی است و وی به دلیل علاقه‌اش به نجوم علاوه بر این‌که این برج را بنا گذاشته در این محل نیز مدفون است، اما برخی نیز این باور را درست نمی‌دانند؛ اما در هر صورت استاد سید محمد محیط طباطبایی، ادیب معاصر و پدر تاریخ ایران بنا به وصیتش و به سبب علاقه‌اش به معماری برج در این محل به خاک سپرده شده است.

آتشکده ری و تپه میل
در 12کیلومتری جاده ری به ورامین و در جنوب شرقی حرم عبدالعظیم حسنی در نزدیکی روستای قلعه‌نو، بقایای آتشکده ری مشخص است. ری در دوران ساسانیان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و موبد موبدان در این منطقه سکنا داشته است و زرتشتیان بر این باور بوده‌اند که آتش مقدس در این آتشکده نگهداری می‌شده است. برخی نیز این آتشکده را آتشکده بهرام گور دانسته‌اند.
ری با پیشینه 5 هزار ساله
این بنای چهارطاقی که هم‌اکنون بخشی از آن تخریب شده و بخشی دیگر از آن سالم باقی مانده است به جهت تاریخی بسیار اهمیت دارد. قابل ذکر است که بخشی از بنای این آتشکده در دوران حمله اسکندر تخریب شده و در دوران فراگیری اسلام این آتشکده آسیبی ندیده است. این آتشکده که بر فراز یک تپه واقع شده است، تپه آن را تپه میل می‌خوانند و از جمله مناطق دیدنی ری محسوب می‌شود.