درباره قابلمه تفلون

گرچه زماني قابلمه‌هاي تفلون محبوب‌ترين نوع قابلمه به‌شمار مي‌رفتند، اما با سر زبان افتادن شايعه سرطان‌زا بودن‌شان خيلي زود طرفداران خود را از دست دادند. از آنجا که ظروف تفلون نچسب هستند، کار کردن با آنها بسيار راحت است همچنين شست‌وشو و تميز کردن‌شان هم دردسري ايجاد نمي‌کند و برخلاف قابلمه‌هاي چدني و مسي، وزن سبکي هم دارند؛ همين بهانه‌ها به اضافه سبکي اين قابلمه‌ها و قيمت مناسب‌شان باعث شده هنوز هم بسياري از خانم‌ها سراغ قابلمه‌هاي تفلون بروند.مه تفلون سرطان‌زاست؟ 

اما قابلمه‌هاي تفلون در مقايسه با قابلمه‌هاي استيل، آلومينيومي و... انتخاب‌هاي مطمئني محسوب نمي‌شوند، چراکه معمولا در تهيه ظروف تفلون از کادميوم استفاده مي‌شود که از فلزات سنگين است به‌ويژه در ظروفي که استاندارد نباشند، ميزان اين فلز بيشتر است. اين ماده به مرور وارد غذا مي‌شود و احتمال سرطان، کوتاهي قد و ضايعات پوستي را افزايش مي‌دهد. همچنين در سنتز هموگلوبين دخالت مي‌کند و کم‌خوني را به همراه مي‌آورد. سرويس قابلمه
ازسوي ديگر بعضي مردم بعد از اينکه مي‌بينند کف نچسب قابلمه‌هاي تفلون بر اثر استفاده نامناسب خراب شده، با مراجعه به مراکزي اين قابلمه‌ها را دوباره بازسازي مي‌کنند اما بازسازي تفلون، ايمني چنداني ندارد. قابلمه‌هاي تعمير شده، هيچ‌وقت مانند روز اول نمي‌شوند و از آنجا که زودتر از قبل آسيب مي‌بينند، مواد مضرشان را هم زودتر به غذاي شما وارد مي‌کنند. بايد بدانيد امروزه استفاده از ظروف تفلون در بسياري از کشورهاي اروپايي تقريبا منسوخ شده است.

اگر قابلمه تفلون کاملا سالم و بدون خش باشد:
- در برابر حرارت‌هاي متوسط تا بالا مقاوم است.
- براي پخت‌وپزهاي طولاني و سرخ کردن مناسب است.
- شست‌وشو و استفاده از آن آسان است.
- به‌‌دليل سطح نچسبش مصرف روغن را پايين مي‌آورد.
زنبيل