درباره ظروف روحی (از جنس فلز روی)

تا همين چند سال پيش، استفاده از اين فلز نيز براي توليد ظروف بسيار رايج بود؛ به گونه اي که اين ظروف بخش اعظم ظروف هر آشپزخانه را تشکيل مي دادند. اين عنصر فلزي نيز تاحدود زيادي رسانا و منتقل کننده حرارت بوده و اين امر موجب بكارگيري آن در توليد ظروف خانگي شده بود. امروزه استفاده از اين گونه ظروف (تاحدودي بخاطر قيمت گرانتر از ظروف آلومينيومي) کم شده و بندرت در بازار بفروش مي رسد.
مقادير اند روي براي خفظ سلامتي افراد و نيز رشد قدي کودکان و همچنين سلامت مو و ناخن مفيد بوده و در کمبود آن پرزهاي چشايي لطمه ديده و اشتها بشدت کاهش مي يابد. همچنين کمبود آن موجب عقب افتادگي بلوغ جنسي و اختلالات گوارشي نيز مي شود و لذا بعنوان عنصري کاملا ضروري شناخته مي شود. با اين حال، ورود مقادير زياد آن به بدن، مي‌تواند مسموميت‌زا باشد. دريافت زياده از حد و طولاني مدت اين فلز نيز مسموميت‌ جدي مي دهد و موجب ايجاد علائمي از قبيل حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد مي شود. پخت غذا بويژه غذاي اسيدي (ترش) و نگهداري غذا در ظروف روحي موجب ورود مقدار زيادي از اين فلز به داخل غذا مي شود. از آنجا که چسبندگي غذا به ظروف روحي زياد است، اغلب در هنگام صرف غذا اقدام به تراشيدن باقيمانده غذا از ظرف مي شود که خود مقدار زيادي از روي را در غذاي تراشيده شده وارد ساخته و همين افزايش ورود روي به بدن موجب عوارض مسموميت خواهد شد. ظروف چيني
از آنجا که کمبود روي تاثير مستقيمي روي افزايش قد دارد، امروزه برخي افراد مکمل آن را براي افزايش قد به کودکان تجويز مي کنند که استفاده نادرست و بيش از حد آن موجب حالت مسموميت شده و اثر مناسبي نيز بر افزايش قد ندارد.
زنبيل