دانستنی های تهران

فارغ ازفضای شلوغ و پرترافیک تهران در اطراف تهران، جاهای زیادی به غیر از جاده چالوس، دربند و درکه و توچال وجود دارد: جویبارهای فصلی، مزرعه‌های پرورش‌‌گل در روستاهای اطراف، دامنه‌های دماوند، قلعه‌ها، بازارها و موزه‌ها. تهران دیدنی و زیباست که خیلی‌ از جاهای آن را می‌شناسیم و خیلی‌ها را نه. بخش‌هایی از این زیباهایی منحصر به فرد شهر تهران:

آبشارها
دوقلو، کمرد، سنگان، پیچ ادران. در اطراف تهران آبشارهای زیادی است که آبشار دو قلو از زیباترین آنهاست که در ارتفاع دو هزار 700متری ارتفاعات دربند و در زیر پناهگاه شیرپلا قرار دارد.

دسن

آبشار کمرد درمنطقه ای به نام منوچهر آباد - بین جاده جاجرود و شهرک پردیس در دهکده‌ای کوچک به همین نام درقسمت شرقی اراکوه واقع است.

آبشار سنگان: این آبشار در انتهای جاده کن - سولقان در روستای سنگان است اوج شکوه این آبشار فروردین و اردیبهشت است.

آبشار پیچ ادران: از جمله آبشارهای فصلی دراطراف تهران است که ازذوب برف‌ها در بهار و تابستان پدید می‌آید و در 15کیلومتری جاده کرج - چالوس واقع است.

چشمه‌ها
آبعلی هراز، ‌قلعه دختر، اعلا، تلخ آب، آب گرم لاریجان، چشمه شور، چشمه آب اسک

چشمه آبعلی: دوغ و آب معدنی آبعلی را همه می‌شناسیم، خود چشمه هم دورنیست ودر شمال دهکده آبعلی در 60کیلو متری شمال شرق تهران و در کنار بستر رودخانه مبارک آباد از زمین می جوشد.

چشمه قلعه دختر: این چشمه در دو کیلومتری غرب جاده هراز در محل پل دختر بین گردنه امامزاده هاشم و پلور به فاصله 50کیلومتری تهران واقع شده، وجه تسمیه چشمه به قلعه‌ای است که به همین نام در کناران قرار دارد.

چشمه شور: در ناحیه علی آبادو نزدیک دریاچه حوض سلطان است زمان استفاده مناسب از آن، ماههای آبان و آذر و اواخر زمستان تا اردیبهشت است.

دره‌های تفریحی تهران
دره کن سولقان (‌شمال شرقی تهران) هملون، وزباد ،‌کشار، آهنگرک، دو چناران، وارنگرود، کردان، واریان ارنگه ،‌اوشان و فشم، دره چالوس و اوین.

دره دو چناران: دره حصارک فرحزاد در شمال غربی فرحزاد قراردارد که دره ای طولانی بادیدگاههای متنوع، باغ ها ف چشمه ها و مسیری پرافت و خیز و مناسب برای راهپیمایی است که از مسیر می توان به امامزاده داوود رسید.

دره هملون: دره کوچک و کمی صخره ای در 30 کیلومتری جاده جاجرود بعد از روستای میگون پس از پل اهنی، واقع است و دارای آب و هوای بسیار سرد درفصل بهار و اوایل تآبستان است.